گاز هلیوم

گاز هلیوم

کشور قطر به عنوان اصلی ترین شریک گازی ایران در پارس جنوبی به حساب می آید. طی همکاری نزدیک قطر با آمریکا طی سالیان گذشته، این کشور به یکی از بزرگترین صادر کننده گاز مایع، گاز هلیوم و هلیوم مایع تبدیل شده است.

همچنین قطر با استفاده از تکنولوژی های روز ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل خود را به مقدار زیادی افزایش داده است.

کارخانه هلیوم شماره دو قطر که چندی پیش راه اندازی شد، ظرفیت تولید گاز هلیوم این کشور را به یک میلیارد و سه میلیون فوت مکعب افزایش داد. این کارخانه امکان تأمین بیست و پنج درصد  تقاضای هلیوم مایع جهان را دارد.

پارس جنوبی با برخورداری از چهارده تریلیون متر مکعب گاز طبیعی و هجده میلیارد بشکه میعانات گازی بزرگترین میدان فراساحلی جهان را دارد. همچنین پارس جنوبی بیست و هشت درصد ذخایر گاز هلیوم جهان را در اختیار دارد. پس از ایران و قطر، کشورهای روسیه و آمریکا بیشترین ذخیره گاز هلیوم و هلیوم مایع جهان را در اختیار دارند.

حدود پنج سال پیش یک شرکت روسی تحقیقات اولیه جهت استخراج هلیوم را انجام داده و نتایج آنرا در اختیار شرکت نفت ایران قرار داده و بعد از آن بخشنامه هایی جهت مشارکت تمام شرکت های ایرانی به منظور تدوین سند راهبردی، تکمیل مطالعات امکان سنجی تولید گاز هلیوم صادر گردید.

با این وجود تا کنون هیچگونه اقدام عملیاتی جهت تولید هلیوم در ایران انجام نشده و ایران همچنان وارد کننده گاز هلیوم از امارات، چین و روسیه است.

دایان گاز

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *