dayangas

چالش سازندگان یخ خشک ، توزیع کننده ها و سازندگان تجهیزات آن پاسخگویی به موج تقاضای واکسن کرونا در سال آینده می باشد و در این میان نگران دسترسی به یخ خشک برای انبار و توزیع واکسن کرونا می باشند.

 بعد از  آماده شدن واکسن کرونا، چالش بعدی تحویل میلیون ها دوز از آن در دمای بسیار سرد به کمک یخ خشک است که همان شکل جامد دی اکسید کربن است و برای این کار از فریزرهای  کرایوژنیک استفاده می شود که از نیتروژن مایع استفاده می کنند.

واکسن کرونا باید در دمایی منهای ۷۰ یا ۸۰ درجه نگهداری شوند و این شامل زمان انتقال آنها از قاره ای به قاره دیگر هم می شود.

واکسن کرونا در مسیر انتقال از شرکت های دارو سازی به بیمارستا ن ها و مراکز واکسیناسیون، باید در ظروف یخ خشک نگهداری و بعد توسط هواپیما یا کامیون منتقل شوند.

 انتظار می رود که در سال ۲۰۲۱ سفارشات زیادی به شرکت های حمل و نقل و لجستیک داده شود تا واکسن را توزیع کنند. 

بعد از  کمبود دی اکسید کربن امسال در آمریکا، اکنون همگان این پرسش را مطرح می کنند که  آیا یخ به اندازه کافی در دسترس است؟

سم راشینگ ریاست  شرکت Advanced Cryogenics و  متخصص دی اکسید کربن به گاسورلد گفت: به علت  افزایش  تقاضا برای  یخ خشک برای ارسال فراورده های غذایی، به همراه دیگر اقلام فریز شده، به ویژه موقع افزایش تقاضا های ناشی از پاندومی، بیم آن می رود که با کسری یخ خشک مواجه شویم. 

کمبود یخ خشک ناشی از کمبود دی اکسید کربن مایع است که بیشتر به خاطر افت اتانول و فراورده های فرعی شکل دهنده گاز خام دی اکسید کربن می باشد.

  یک منبع مستقل در این رابطه اظهار نمود که بخاطر اثرات پاندومی هم با کمبود یخ خشک و مایع مواجه هستیم. من مطمئنم موقع ارسال واکسن ها تقاضا برای یخ خشک بالا می رود و همین الان هم با کمبود یخ خشک و مایع مواجه هستیم .”

یخ خشک قبلاً در مناطق جغرافیایی خاصی در آمریکا به شدت کم بود زیرا شرکت های دارویی که کار تحقیقات روی واکسن کرونا را انجام می دهند به آن نیاز داشتند.

 راشینگ  افزود:

شرکت های مختلفی به ویژه شرکت های پخش در شماری از بازارها مانند نیو انگلند براین باورند که کمبود یخ خشک مشکل حادی است. یکی از این شرکت ها اشاره می کند که به محض دریافت سفارش یخ خشک از تأمین کننده، موجودی آنها در عرض سه ساعت تمام شد. این مشکل در بخش تأمین بسیار جدی است.

اما  انجمن  گاز های متراکمCompressed Gas Association ( CGA ) که اعضای آن بخش اعظم  دی اکسید کربن مایع را در آمریکای شمالی تأمین می نمایند  انتظار دارند تا به قدر نیاز برای آمریکا و کانادا یخ خشک عرضه شود.

  این انجمن در وبسایتش نوشته است: براساس داده های بدست آمده از اعضای انجمن، ظرفیت تولید فعلی دی اکسید کربن و یخ خشک برای پاسخ به نیازهای پیش بینی شده تولید کننده های واکسن کفایت می کند”.

”  همچنین پتانسیل افزایش ظرفیت تولید و توزیع یخ خشک برای واکسن های کویید ۱۹ درموارد نیاز وجود دارد. اعضای انجمن گزارش داده اند که ظرفیت تولید دی اکسید کربن در آمریکا و کانادا  در روز ۳۰۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ تن است “.

ریچ گاتوالد ریاست انجمن گازهای متراکم و مدیرعامل آن به گاسورلد گفت:

”  این اعضا مطمئن هستند که ظرفیت فعلی دی اکسید کربن و بنابراین یخ خشک می تواند پاسخگوی تقاضای پیش بینی شده برای سازنده های واکسن کرونا باشد.

این اطمینان خاطر در بحث های جاری با سازنده های واکسن کرونا و دیگر بخش ها در زنجیره توزیع به آنها داده شد. این انجمن و شرکت های عضو آن با افتخار در این تلاش مهم برای پایان دادن به بحران کرونا مشارکت می نمایند”.

انجمن  CGA  افزود: کلید حفظ  روند عرضه یخ خشک در نزد سازنده های واکسن کرونا است که با تولید کننده های دی اکسید کربن و  یخ خشک و توزیع کننده های آن همکاری نزدیک دارند و نیز به سازنده های تجهیزات تولید یخ بستگی دارد تا انبار مناسب را در محل داشته و ظرفیت های تحویل مناسب ایجاد نمایند و برای پاسخ به تقاضای در حال رشد آماده باشند”.

 شرکت های یخ خشک در حال آماده شدن برای سال پرمشغله ۲۰۲۱ هستند و بدین منظور ذخایر دی اکسید کربن مایع خود، تجهیزات تولید و نیز کانتینرهای ارسال را افزایش داده اند. اما نگرانی در توان برآورده نمودن تقاضا همچنان به قوت خود باقی است.

بادی کول مدیر کل در شرکت Reliant and Pacific Dry Ice، که به مشتریان یخ خشک در ایالت های شرق، جنوب غربی و ساحل غربی سرویس می دهد، به گاسورلد گفت: ما در حال تلاش مجدانه برای تولید دستگاه ها و دستکاری آنها برای آن هستیم تا بتوانیم حداکثر تولید ممکن را داشته باشیم. 

این فشار بخاطر واکسن کرونا نیست بلکه بخاطر عدم توازن بین عرضه و تقاضا است که امروزه شاهد آن هستیم. ارسال واکسن کرونا به این عدم توازن افزوده است. 

این مشکل تنها در ذخایر یخ خشک نیست بلکه  شامل ذخیره دی اکسید کربن مایع هم می شود. بنابراین عرضه به موضوعات و مشکلات زیادی مواجه هست. مشکل اول  تأمین و عرضه دی اکسید کربن مایع است ….که  بخاطر کسری در  عرضه گاز خام بخاطر رکود اقتصادی به مشکل برخورده است “.

براد دان نایب رئیس شرکت Cee Kay Supply در سنت لوئیس که تأمین کننده ای مستقر در میسوری است به گاسورلد  گفت : ”  افزایش تقاضا برای یخ خشک در تعطیلات بخاطر ظهور روند ارسال هدایا توسط شرکت های الکترونیکی و ارسال منجمد شدید شده است.

اگر خبر کشف واکسن در این دوره پیش بیاید، احتمالاً سبب می شود که محدودیت هایی در عرضه ایجاد شود. براساس محل نیاز به یخ خشک به حجم بیشتری از دی اکسید کربن مایع نیاز است که برای پاسخ به تقاضای مورد نیاز به این مکان های دور دست ارسال شوند “.

 شرکت ASCO Carbon Dioxide Ltd بازار با راه حل های جذاب برای تولید یخ خشک ارایه داده است که به صورت حبه ای یکی از آنها است. فابیان مدیر بازاریابی و فروش در این رابطه می گوید که افزایش تقاضا برای یخ خشک شروع شده است.

 او به گاسورلد گفت: ” ما استعلام های زیادی برای راه حل های تولید یخ خشک توسط شرکت های داروسازی را دریافت کرده ایم. اما شرکت های لجستیکی و حمل و نقل هم احتمالاً با  حجم تقاضا برای تحویل واکسن کرونا مواجه خواهند شد. “.

”  این مساله نیازمند مقدار زیادی یخ خشک در مدت زمان کوتاهی است. اما واقعیت این است که ما قادر به ارایه ظرفیت های تولید و ظروف یخ خشک و مخازن دی اکسید کربن مایع متفاوت برای دستگاه های تولید کننده یخ خشک هستیم، اما مراکز تولید یخ خشک هماهنگ شده با راه حل های بسته بندی یکپارچه را نمی توان در این مدت کوتاه تامین نمود. به همین دلیل، نیازمند اتوماسیون به همراه کارهای دستی و نیروی کار زیاد هستیم “.

 وبر افزود: در نهایت انتظار می رود که تقاضا برای یخ خشک در آینده افزایش یابد.

شرکت Aquila Triventek دستگاه تولید کننده یخ خشک و دیگر راه حل های تولید یخ خشک را ارایه می دهد. مدیر فروش این شرکت جسپر  هولمگاد  در این رابطه می گوید: ما انتظار افزایش بیشتر تقاضا برای یخ خشک بخاطر کرونا را داریم. این تقاضا از جانب صنایع دارویی، بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و  سرویس های تحویل خانگی است. 

شرکت Aquila Triventek نیز چندین راه حل فوری برای تولید یخ را به صنایع مختلف مانند شرکت های گاز، و صنایع دارویی و تحویل خانگی معرفی نموده است و به آنها این امکان را داده است تا از انعطاف لازم در تولید محلی یخ خشک در عرض چند ساعت برخوردار گردند”.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *