هلیوم

کورنبلاث: در سال ۲۰۲۰، معضل کمبود گاز هلیوم فروکش خواهد کرد اما به ‌طور کامل برطرف نخواهد شد

احتمال دارد معضل کمبود هلیوم ۰/۳ در نیمۀ دوم سال ۲۰۲۰ فروکش کند اما این بدان معنا نیست که مشکل به این زودی‌ها برطرف خواهد شد (در حقیقت، مشکل تا سال ۲۰۲۱ پابرجا خواهد ماند).

در بلند مدت، شاید تا سال ۲۰۲۵، بازار تحت تأثیر انبوه پروژه‌های جدید در دست اجرا شکل و شمایل متفاوتی به خود بگیرد.

موارد فوق نکات کلیدی سخنان فیل کورنبلاث، رئیس شرکت مشاورۀ هلیوم کورنبلاث، بود که در نطق اصلی اختتامیۀ کنفرانس گازهای صنعتی مِنا ۲۰۱۹ در شهر دوبی بیان شدند.

در این سخنرانی، کورنبلاث تازه‌ ترین اطلاعات دربارۀ وضعیت کسب‌وکار تولید هلیوم در دنیا و آخرین عدم توازن موجود در بازار، یعنی معضل کمبود هلیوم ۰/۳، را به حاضران ارائه داد.

او منابع جدیدی را که انتظار می‌رود وارد بازار شوند مرور نمود و سوء‌ تعبیر رایج رسانه‌ها مبنی بر اینکه کمبود موجود ناشی از افزایش تقاضاست را برطرف و تأکید کرد که موضوع دقیقاً عکس این است.

«فکر می‌کنم کمبود هلیوم اکنون در محدودۀ ۱۰ درصد است؛ در حالی که در جولای و آگوست ۲۰۱۹، که شرکت‌های اِگزون‌موبیل و ارزیو به دلیل تعمیرات تعطیل شدند و کمبود را موقتاً تشدید کردند، به حدود ۴۰ درصد رسیده بود.»

کورنبلاث توضیح داد که «مشکل کمبود گاز هلیوم در نیمۀ دوم سال ۲۰۲۰ اندکی فروکش خواهد کرد» و به این نکته نیز اشاره کرد که «فروکش کردن به معنای برطرف شدن نیست. فقط به این معناست که کمبود اینقدر شدید نخواهد بود.»

او هشدار داد که این پیش‌بینی‌ها براساس منابع جدیدی هستند که قرار است وارد بازار شوند اما «از آنجایی که این پروژه‌های جدید به‌زودی وارد مدار نخواهند شد، نمی‌توان با اطمینان اظهار نظر کرد.»

پروژه‌های مورد نظر عبارتند از پروژۀ ارزیو در الجزایر (۴۲۵ میلیون فوت مکعب، سه ماهۀ سوم سال ۲۰۲۰)، پروژۀ آمور شرکت گازپروم روسیه (۷۰۰ میلیون فوت مکعب، سه ماهۀ دوم سال ۲۰۲۱) و پروژۀ کشور قطر (۴۲۵ میلیون فوت مکعب، سه ماهۀ سوم سال ۲۰۲۰).

۲۰۲۵: بازاری بسیار متفاوت

درمورد دورنمای بلند مدت تر، کورنبلاث می‌گوید که تا سال ۲۰۲۵، با ورود انبوهی از پروژه‌های جدید به مدار تولید و افزایش ظرفیت عرضۀ گاز هلیوم بازار می‌تواند شکل و شمایل جدیدی به خود بگیرد.

وی گفت: «احساس من این است که، بعد از شروع به کار کارخانۀ‌ آمور گازپروم در سال ۲۰۲۱، احتمال وجود هلیوم مازاد بیشتر از کمبود هلیوم خواهد بود.»

«مَخلص کلام اینکه، طی چند سال آینده پروژه‌های زیادی از راه خواهند رسید، و این هیجان‌انگیز است، چرا که مدتی بود چنین چشم‌اندازی نداشتیم.»

کورنبلاث نتیجه‌گیری کرد: «پس ممکن است تا سال ۲۰۲۵ بازار بسیار متفاوتی به وجود بیاید اما، مثل همیشه، پیش‌بینی دقیق کار راحتی نیست.»

ترجمه : دایان گاز

12 دیدگاه در هلیوم و فروکش کمبود آن در ۲۰۲۰
  1. سلام مقاله جالبی بود این کمبود هلیوم حقیقت دارد؟

    • سلام و روز بخیر

      بله کاملا جدی می باشد و با توجه به اطلاعات بدست آمده حداقل تا اوایل سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت.

  2. سلام این آقای کورنبلاث کی هست حالا در مورد هلیوم حرف زده؟

    • سلام و روز بخیر

      ایشون یکی از بزرگترین تحلیل گران بازار هلیوم در جهان می باشد و بخش بزرگی از بازار بر روی تحلیل های ایشان تصمیم گیری می کنند.

  3. سلام
    واقعا خسته نباشید. من ۲ ساله سایت شما را دنبال می کنم. همیشه اخبار و مقالات بروز در رابطه انواع گاز داخلش هست. هلیوم ، نیتروژن، …. واقعا لذت می برم.

  4. سلام روز بخیر

    واقعا وضعیت هلیوم معلومه؟ هر دقیقه یک اتفاق می یوفته تو بازارش

    • سلام و روز خوش

      گاز هلیوم چون در منابع محدودی در جهان تولید می شود و تکنولوژی استخراج آن در اختیار شرکت های محدودی در جهان می باشد به همین جهت همواره بازار حساسی داشته است. همین امر باعث محدودیت تولید هلیوم شده و باعث می شود در صورت ایجاد تقاضای جدیدی بازار از تعادل خارج شود.

  5. ممنون از مقالتون. هلیوم واقعا دنیای داره برای خودش

  6. سلام قیمت هیلوم چنده الان؟


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *