هلیوم

هلیوم

دفتر مدیریت اراضی ایالات متحده یا “BLM” ابتدای امروز مزایده هلیوم خام سال مالی ۲۰۱۹ را در شهر آماریو تگزاس، برگزار کرد که در آن قیمت متوسط هر ۳۰ مترمکعب هلیوم برابر با  ۶۴۱۶۰/ دلار، نسبت به سال ۲۰۱۸ (با رقم متوسط ۳۱/۱۱۹ دلار) رشد نزدیک به ۱۳۵% درصدی داشت.
از زمان مصوبه «نظارت بر ذخایر هلیوم» سال ۲۰۱۳ میلادی، این پنجمین مزایده‌ای است که دفتر مدیریت اراضی ایالات متحده یا شرکت “BLM” برگزار می‌کند. همچنین امسال  شاهد آخرین مزایده بودیم، زیرا بعد از ارسال هلیوم خام خریداری شده از مزایده سال مالی ۲۰۱۹ و از «فروش ذخایر طبیعی هلیوم»، سطح ذخایر خام این گاز ملی به کمترین حد مجاز اعلام شده توسط مراجع قانونی یعنی ۸۵ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

بعد از تحویل هلیوم خام معامله شده در اول اکتبر، فروش آن به بخش خصوصی قطع خواهد شد و باقیمانده آن برای مصرف‌کنندگان دولتی نگهداری خواهد شد تا زمانی که “BLM” ذخایر هلیوم خود را خصوصی‌سازی کند.

دفتر مدیریت اراضی ایالات متحده یا “BLM” امروز در مجموع معادل ۶ میلیون مترمکعب گاز هلیوم خام را در ۱۲ سهم مختلف به مزایده گذاشت. پنج سهم ۷۰۸ هزار مترمکعبی، پنج سهم ۴۲۴ هزار مترمکعبی و دو سهم ۱۴۲ هزار مترمکعبی.

شرکت‌ “Air Products” برای دومین سال متوالی مزایده را قبضه کرد و تمامی ۱۲ سهم گاز هلیوم خام موجود را به قیمت متوسط ۲۷۹/۹۵ دلار برای هر ۳۰ مترمکعب هلیوم خام، خریداری و درآمدی نزدیک به ۶۰ میلیون دلار آمریکا را نصیب شرکت “BLM” کرد. کمترین و بیشترین قیمت هر سهم برابر با ۲۳۳ دلار برای هر ۳۰ مترمکعب و ۳۳۷ دلار بودند. متوسط قیمت‌ها افزایش عجیب و غریبی معادل با ۱۶۰ دلار یا ۱۳۵% درصد در مقایسه با مزایده سال گذشته میلادی با متوسط قیمت ۳۱/۱۱۹ دلار برای هر ۳۰ مترمکعب هلیوم خام داشت.

در حالی که نماینده‌های شرکت‌های “Praxair” و “Matheson” بدون لحظه‌ای توقف در مزایده‌ها فعال بودند، اما از ابتدا نیز واضح بود که به نماینده‌های شرکت “Air Products” گفته شده بود که به هر قیمتی برنده از مزایده بیرون آیند. با حضور چنین نماینده‌های سمجی از سه شرکت بزرگ و مطرح، قیمت‌های به صورت نجومی و فراتر از انتظار افزایش پیدا کردند.

می‌توان گفت که با گذشت قیمت‌ها از سطح مورد انتظار شرکت‌کنندگان در مزایده و شرکت “BLM”، سود هنگفت سرسام‌آوری به حساب‌ این شرکت واریز شد. اصلی‌‌ترین دلیل، فرصتی است که مزایده مالی سال ۲۰۱۹ برای مصرف‌کنندگان و بازاریابان هلیوم خام به وجود آورد تا انبارهای خود را برای چندین سال پر کنند و منابع هلیوم خود برای سال مالی ۲۰۱۹ را افزایش دهند.

طی دوره‌هایی که هلیوم کمیاب می‌شود، ذخیره‌سازی اضافی این گاز بسیار ارزشمند است. به همین دلیل می‌توان گفت که قیمت‌های بالا در مزایده‌ بیشتر به دلیل ارزش بالای هلیوم خام در زمان کمیابی است تا به دلیل قیمتی که بازار برای آن تعیین می‌کند. یکی دیگر از دلایل گرانی این است که انتظار می‌رفت که شرکت “BLM” برای اولین بار در مزایده‌های خود، به مانند بسیاری از صنایع که از فن نسبت قیمت به درآمد یا PEG استفاده می‌کنند، قیمت‌های مزایده را از قیمت از پیش اعلام شده جدا کند.

شرکت “BLM” همچنین تعداد یک سهم اضافی از این گاز خام به حجم ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار مترمکعب را تحت عنوان «فروش ذخایر هلیوم» خود در اوایل ماه سپتامبر میلادی به فروش خواهد رساند که مقدار کل فروش هلیوم خام را به رقم کلی ۸ میلیون و ۵۵۰ هزار مترمکعب خواهد رساند. بعد از مزایده سال ۲۰۱۸، شرکت “BLM” اعلام کرد که قیمت اولیه برای مزایده سال ۲۰۱۹ در حدود ۱۷۵ برای هر ۳۰ مترمکعب خواهد بود. این افزایش ۵۶ دلاری به نسبت رقم قبلی در سال گذشته به ارزش ۱۱۹ دلار قیمت هلیوم خام را در زنجیره تامین‌کنندگان جهانی هلیوم به مقدار فزاینده‌ای بالا برد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *