گاز

 گاز

کمپرسورهای اکسیژن

به علت خطرات ناشی از انفجار به هنگام تراکم اکسیژن، روانکار های مورد استفاده برای محفظه تراکم این کمپرسورها باید فاقد هر گونه روغن معدنی باشد. محلول های پایه آبی مانند گلیسرین را می توان برای روانکاری سیلندر استفاده نمود. در صورت عدم تماس روغنهای معدنی با محفظه فشار، می توان از این روغن ها به منظور روانکاری محرک های کمپرسور استفاده کرد.

کمپرسورهای گازهای بی اثر

گاز های بی اثر گازهایی هستند که با روغن های روان کننده واکنشی انجام نداده و در حداکثر فشار موجود در دیواره های سیلندر به مایع تبدیل نمی شود. از جمله این گازهای می توان از گاز نیتروژن، گاز مونواکسیدکربن، گاز هلیوم، گاز هیدروژن و نئون نام برد.

به طور کلی به هنگام روانکاری کمپرسورهای گازهای بی اثر می توان از همان روغن های مورد استفاده در کمپرسورهای هوا استفاده کرد.

کمپرسورهای گازهای هیدروکربنی

هیدروکربن هایی مانند اتان ،پروپان و … به راحتی در روغن های معدنی حل می شوند. بنابراین،در صورت استفاده روغن های معدنی در این کمپرسورها، گرانروی روغن کاهش خواهد یافت. به همین دلیل باید از روغن های معدنی که در کمپرسورهای پیستونی که محفظه کارتر آن ها دارای گرانروی بالاتر می باشند، مانند ISOVG 150 وISOVG 100 .

کمپرسورهای آمونیاک و دی اکسید کربن

برای تراکم آمونیاک معمولاً از کمپرسورهای دینامیکی استفاده می شود. گاهی اوقات نیز از کمپرسورهای پیستونی استفاده می شود وجود رطوبت در آمونیاک به سبب واکنش آمونیاک با مواد افزودنی موجود در روغن سبب تولید صابون می شود. هم چنین احتمال رقیق شدن روغن به علت حل شدن آمونیاک در آن وجود دارد.

برای کمپرسورهای آمونیاک معمولاً از روغن پایه معدنی با کیفیت تصفیه خوب یا روغن های سنتری که به میزان بسیار کم در آمونیاک حل می شوند استفاده می شود.

در مورد دی اکسید کربن نیز باید گفت که دی اکسید کربن به مقدار کمی در روغن قابل حل بوده و در نتیجه گرانروی روغن را کاهش می دهد. هم چنین در صورت وجود رطوبت در محیط، احتمال تشکیل اسید کربنیک وجود دارد. خاصیت خورندگی اسید کربنیک سبب بروز خوردگی در قطعات کمپرسور می شود. به همین دلیل برای اجتناب از تشکیل اسید کربنیک باید سیستم را خشک نگه داشت.

روانکاری پمپ های خلاء

پمپ های خلاء، کمپرسورهایی هستند که ورودی آن ها به محفظه ای متصل است که باید در آن محفظه خلاء ایجاد شود. در پمپ هایی که خلاء استفاده VDL برای پمپ هایی که خلاء کمی ایجاد می کنند، می توان از روغن های کمپرسور بیشتری ایجاد می کنند از روغن های سنتری با فشار بخار کم استفاده می شود ( اغلب روغن های سنتری استری ) در شرایطی که پمپ خلاء با گاز های دیگری غیر از هوا کار می کند، باید مسایلی همچون سازگاری روغن با گاز مورد استفاده را در نظر گرفت.

 

دایان گاز

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *