گاز هلیوم

گاز هلیوم

طی روزهای گذشته کشور قطر همگام با ایجاد تنش با دیگر کشورهای عربی مانند امارات، عربستان و بحرین، کارخانه تولید گاز هلیوم خود را تعطیل نمود.

به نقل از خبرگزاری رویترز، کشور قطر، دومین تولیدکننده بزرگ گاز هلیوم در دنیا، به دلیل تحریم‌های اقتصادی وضع شده از سوی کشورهای عربی مجبور شده است دو کارخانه تولید هلیوم خود را تعطیل کند.
یکی از کارمندان شرکت قطر پترولیوم اعلام کرد که به دلیل انسداد خط لوله صادرات گاز هلیوم به کشور عربستان، شرکت راس گاز که جزو شرکت قطر پترولیوم است، وادار شده است کارخانه یاد شده را تعطیل نماید.
به نقل از کارشناسان، اگر تعطیلی کارخانه هلیوم قطر بیشتر از یک ماه ادامه پیدا کند، ممکن است قیمت جهانی گاز هلیوم دو برابر شود.

نخستین کارخانه هلیوم کشور قطر فعالیت خود را از سال ۲۰۰۵ میلادی شروع نمود و دومین کارخانه هلیوم که اندازه آن ۲ دو برابر کارخانه اول است در دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی افتتاح گردید.

با شروع کار کارخانه شماره یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال قطر گازهلیوم ۲ در راس الفان قطر با توان تولید یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز هلیوم، این کشور به بزرگ ترین صادرکننده و دومین تولید کننده گاز هلیوم در دنیا تبدیل شد.
این کارخانه که بزرگ ترین کارخانه استسهال گاز هلیوم جهان به شمار می رود به دو شرکت قطرگاز و شرکت راس گاز قطر تعلق دارد اما مدیریت کل آن شرکت راس گاز می باشد .
کارخانه هلیوم ۲ قطر، هلیوم گرید ۹۹٫۹۹۹۹% و ال ان جی را شرکت های راس گاز و قطر گاز فراروش می کند.
شرکت راس گاز مدیریت و کنترل این پروژه را انجام می دهد؛ این کارخانه توانایی تولید روزانه ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گاز هلیوم مایع را دارد.

این دو کارخانه با ظرفیت تولید سالانه دو میلیارد فوت مکعب گاز، حدود بیست و پنج درصد از نیاز کنونی هلیوم مایع جهان را دارد.
ترجمه دایان گاز

منبع : رویترز

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *