گاز استیلن

دستورالعمل حفاظتی  جوشکاری با کپسول های استیلن

محل جوشکاری و محل استقرار کپسول های استیلن باید حداقل ۵-۴ متر از یکدیگر فاصله داشته باشند تا از برخورد و رسیدن جرقه به کپسول ها و احتمال انفجار و آتش سوزی جلوگیری شود.
چنانچه شیر خروج اسیتلن یخ بزند باید با آب گرم یا کیسه شن داغ آن را گرم و باز کرد و هرگز نباید هیچ نوع شعله آتش جهت این منظور بکار برد.
کپسول های محتوی گاز اسیتلن و همچنین کپسول های خالی و نیز کپسول های اکسیژن را باید همیشه بطور قائم روی زمین قرار داد و با زنجیر و تسمه طوری آنها را به دیوار مهار کرد که مانع از واژگون شدن آنها گردد. زیرا در صورت سقوط کپسول استیلن ممکن است بر اثر برخورد آن به پای کارگران و یا یکی دیگر از اعضای آنان حادثه های خطرناکی بوجود آید و صدمات جبران ناپذیری در جهت معلولیت کارگران ایجاد نماید و همچنین امکان انفجار کپسول هم وجود دارد.
شیر- باز و بسته شدن گاز- باید سالم باشد و خوب کار کند و دستگاه تنظیم فشار نیز کار خود را به خوبی انجام دهد.
کپسول گاز استیلن را نباید در معرض حرارت نور خورشید بخاری کوره و یا تنور قرار داد. زیرا بر اثر حرارت گاز استیلن تجزیه می شود و فشار درون کپسول بالا می رود و خطر انفجار بوجود می آید. به همین جهت باید هنگام جوشکاری گاه به گاه حرات بدنه کپسول استیلن را با دست لمس نمود و هر گاه حس شود که حرارت  آن از حرارت دست بیشتر است جهت احتیاط کار جوشکاری را موقتاً تعطیل نمود تا کپسول حرارت طبیعی خود را مجدداً بدست آورد.
هرگز نباید شیر کپسول اکسیژن را روغنکاری و گریس کاری کرد. زیرا در صورت آلوده بودن شیر کپسول اکسیژن به روغن به محض باز کردن انفجاری در شیر تقلیل فشار رخ می دهدو کارگر جوشکار را دچار سوختگی شدیدی می کند.
شیر سیلندر گاز استیلن را باید محکم بسته شود و هیچگونه نشتی نداشته باشد و موقع استفاده شیر باید به آهستگی و خیلی کم باز شود.
گاز استیلن در مجاورت کلر خود بخود آتش می گیرد، بنابراین نگهداری سیلندرهای استیلن در مجاورت سیلندرهای کلر مجاز نیست.
هیچگاه نبایستی سیلندر گاز استیلن بصورت افقی بر روی زمین خوابانده شود زیرا سبب نشت استون می شود.

2 دیدگاه در استیلن / اطلاعات فنی و ایمنی گاز استیلن
  1. سلام استیلن چه خلوص هایی موجود دارید؟

    • سلام و روز بخیر

      گاز استیلن صنعتی جهت استفاده در جوشکاری با گرید ۹۹% و گاز استیلن آزمایشگاهی جهت استفاده در دستگاه جدب اتمی با گرید ۹۹٫۶% موجود می باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با واحد فروش شرکت دایان گاز تماس حاصل نمایید.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *