اخلاق کسب وکار

اخلاق کسب ‌وکار ها دارای تعهداتی برای انجام امور خود به شیوه حرفه ای هستند. تا بهترین خدمات را به مشتریان و کارکنان خود ارائه دهند. فعالیت طبق فهرستی از استانداردهای اخلاق کسب و کار  به آنها کمک می کند تا بتوانند چالش ها را مدیریت نمایند. خدمات استثنایی ارائه دهند و کارکنان با کیفیت و ماهر داشته باشند.

در این یادداشت، با ارائه مثال هایی از آیین نامه های رفتاری رایج کسب‌وکارها ، چیستی این مسئله را روشن می کنیم.

 منظور از اخلاق کسب‌وکار  چیست؟

اخلاق کسب‌وکار مجموعه ای از اصول است. مشخص می کند چه چیزی در محل کار درست، اشتباه یا مناسب است. اخلاق کسب‌وکار در شرکت روی شیوه رفتار هر کارمند تأثیر دارد. که شامل روابط بین فردی در شرکت و نیز روابط کاری با مشتریان و یا ذینفعان بیرونی می شود. 

هدف از  اخلاق کسب‌وکار اطمینان از وجود نگرش اخلاقی هماهنگ در شرکت از مدیریت اجرایی تا تازه واردان شرکت است. به این  ترتیب هر کس در شرکت احترام می بیند وبا انصاف و صداقت با او برخورد می شود.

 چرا اخلاق کسب‌وکار اهمیت دارد؟

رفتار اخلاقی در کار هم به نفع کارفرما و هم به نفع مشتریان است و شامل :

  • اطمینان از فعالیت های قانونی :

آیین نامه رفتاری  شامل مجموعه ای قوانین و قواعد با هدف این است که شرکت بر اساس پارامترهای قانونی کار کند که از مدیران و روسای شرکت، کارکنان و مشتریان محافظت می کند. شماری از  حوزه های قانونی شامل مقررات زیست محیطی، مقررات مالی و مالیاتی و عدالت در استخدام ، قوانین کار ، قوانین بیمه ، قوانین اخلاقی عرفی جامعه ، قانون حمایت از مصرف کننده و قوانین تعزیراتی است.

  • ایجاد اعتماد بین شرکت‌ها و مصرف کننده ها :

اخلاق کسب‌وکار به ایجاد رابطه مثبت و توام با اعتماد بین شرکت و مشتریان کمک می‌کند. وقتی شرکت به صورت مداوم رفتار اخلاقی از خود بروز می‌دهد، مشتریان در انتخاب این شرکت درنگ نمی کنند.

  • کمک و همکاری  سهام داران :

اخلاق کسب‌وکارها می توانند پشتیبانی مالی بیشتری از سهام داران دریافت کنند زیرا سرمایه گذاران احتمالاً مایل هستند تا با شرکت‌های متعهد و با اخلاق بیشتر کار کنند.

  •  جذب استعداد های برتر :

کسب‌وکارهای  متعهد استعدادهای برتر را جذب می کنند زیرا آن‌ها سراغ شرکت‌هایی می روند که احساس کنند که  اینجا برای آن‌ها مناسب و به مشارکت آن‌ها در شرکت احترام می گذارند و نفع بیشتری برای کارکنان دارند.

این روند می تواند کار را بهبود بخشد و داوطلبین متعهد را به شرکت بیاورد و نقل و انتقال و جابجایی کارکنان کمتر می شود.

  • بهبود  روند حفظ کارکنان :
  • اخلاق  کاری قدرتمند اغلب مدیران را ترغیب می‌کند تا از کار وتلاش مجدانه کارکنان تقدیر کنند. در نتیجه اعضای تیم ممکن است وفاداری بیشتری به شرکت داشته وتلاش کنند تا بهره وری بیشتری داشته باشند.
  • رهبری مؤثر تر  :
  •   وقتی مدیری براساس اصول اخلاق کاری کار می کند، به احتمال زیاد رفتار بهتری با کارکنان هم دارد. در نتیجه تیم ها تمایل دارند تا از رهبری خود تبعیت کنند. 
  • این  موضوعات و مشکلات انضباطی را به حداقل می رساند وتیم به مدیران و ناظران درتصمیمات سخت  کمک می‌کند.
  •    افزایش ارزش تخصصی و حرفه ای  :

وقتی دارای نگرش قدرتمندی نسبت به کار خود و همکاران خود هستید، می توانید کیفیت کار خود را افزایش دهید. همچنین می تواند ارزش شما برای تیم و کل شرکت را بیشتر نماید.

۱۲ مثال از اخلاق کسب و کار عمومی

  • شفافیت
  •  صداقت
  •  اعتماد
  •  وفاداری
  •  برابری
  • دلسوزی
  • احترام
  •  قانون مندی
  •  ایجاد تعالی
  • مسئولیت پذیری
  • حمایت از برند شرکت
  • پاسخگویی

شفافیت

شفافیت به معنای بیان دقیق حقایق، بیان حقیقت به صورت کامل وانتقال صریح و آزادانه هر آن چیزی است که شرکت انجام می دهد، می گوید و قول میدهد. همچنین شفافیت پایه ومبنای ایجاد رابطه قدرتمند و پایدار با مشتریان است که مستقیماً روی موفقیت و ثبات یک شرکت اثر دارد. 

هر چه شرکتی روراست تر باشد، مردم و عموم اعتماد بیشتری به خدمات و محصول شرکت می کنند. این امر به ویژه در زمان بحران کمک زیادی به حل مشکلات می کند.

 تمامیت

پافشاری به اجرای یک تصمیم درست به ویژه وقتی بحث فشار برای اجرای کار به نحوی دیگر در میان است نشان دهنده صداقت یک مدیر است. شرکت‌هایی که  به آن چه باور دارند عمل می کنند از نظر اخلاقی صداقت و انصاف بیشتری دارند و ماهیت قدرتمندی از خود بروز می دهند. 

اعتماد

    شرکت‌هایی که به قول خود پایبندند و تعهدات خود نسبت به کارکنان، شرکای تجاری و مشتریان را انجام می‌دهند تعهد خود به اخلاق کاری را به نمایش می گذارند. اعتماد، بخش اصلی و ماندگار در موفقیت تجاری است زیرا افراد معمولاً خواهان همکاری و خرید از افرادی هستند که آن‌ها را مطمئن و پایبند می دانند.

 وفاداری

وفاداری شامل تمامی روابطی است که یک کسب‌وکار دارد که شامل روابط با کارکنان ، شرکا ،  ذینفعان و مشتریان می شود. وفاداری به شرکت اجازه می‌دهد تا تصمیماتی به نفع این روابط  بگیرد و بر تأثیر گذاری های بیرون از  آن و متضاد فایق آید. این بخش نشان دهنده ارزش گذاری شرکت برای پیشرفت های خود و کارکنانش به میزانی بیش از نفع شخصی خود است.

 برابری و انصاف

شرکت‌ها باید تلاش کنند تا با تعهد و انصاف از قدرت و اختیارات خود استفاده نمایند. روسا تنها باید از روش های مطمئن و صادقانه برای  کسب مزیت بر رقبا استفاده نمایند. به علاوه، انصاف  نیز مربوط به برابری است که به معنای داشتن ذهنی باز و برخورد منصفانه با همگان است. انصاف و برابری می تواند در استخدام،  بازاریابی و شراکت های کاری و نیز در رقابت در بازار برای  مشتریان جدید خود را به نمایش  بگذارد.

دلسوزی

 شرکت های اخلاق مدار مهربانی اصیل، درک و احترام به زندگی و معاش دیگران را سرلوحه کار خود قرار داده اند. در کسب‌وکار این به معنای انجام و تحقق اهداف کاری با نیت ایجاد بهترین ها و حداقل خسارت ها است. وقتی یک تصمیم در مورد کسب‌وکار باید اتخاذ شود، باید گزینه های مختلف را به دقت مد نظر گرفت و نحوه تأثیر آن‌ها روی فرد، جامعه و کمک به کاهش آثار منفی بالقوه را بر اساس نوع صنعت در نظر گرفت.

احترام

احترام به حقوق، حریم خصوصی، افکار و شأن افراد از جمله افراد  داخل و بیرون از شرکت یک استاندارد اخلاقی مهم است. شرکت‌هایی که قطع نظر از  مذهب ، جنسیت ،  نژاد ، ملیت و دیگر خصوصیات فردی به افراد با احترام رفتار می کنند  در چشم عموم مردم شرکت‌هایی مثبت به حساب می آیند.

 احترام به حریم خصوصی مشتری هم اهمیت دارد زیرا شرکت به لحاظ اخلاقی متعهد به رعایت استانداردهای اخلاقی در عدم افشای اطلاعات هستند. حفظ این حد از حریم خصوصی نشانه احترام است.  

 قانون مندی

اخلاق کسب‌وکار شامل تبعیت از  مقررات و پایبندی به تعهدات در مورد  فعالیت های کاری  مانند  مالیات ها ، ایمنی  کارگران  و  استخدام و  قوانین کارگری و بیمه است. شرکت‌هایی که تمام قوانین کار را رعایت می‌کنند  بسیار مطمئن  و قابل اعتماد هستند و وجهه مثبتی به عنوان کارفرما دارند که افراد توانمند را برای کار در آن شرکت ها ترغیب می کنند.

 ایجاد  تعالی

سازمان های اخلاقی تلاش می کنند تا با ارائه خدمات و محصولات با بالاترین کیفیت به مشتریان خود تعالی ایجاد کنند. آن‌ها در پی خلاقیت و نوآوری هستند  و به دنبال بهترین راه ها برای ارائه کالاهای خود  هستند و پی در پی در جستجوی هستند تا کارایی خود، رضایت مشتری و  رفتار کارکنان را بهبود بخشند.

مسئولیت پذیری

شرکت‌های با استانداردهای اخلاقی بالا مسئولیت های خود را بر اساس کارمندان و مشتریان خود مجدداً سازماندهی می کنند و نحوه  تأثیر رهبری آن‌ها روی کسب‌وکار را درک می کنند. شرکت‌ها مسئولیت انجام امور  بر اساس ارزش ها و مأموریت سازمان را دارند تا تصمیمات منطقی بگیرند که به نفع همگان باشد. روسای شرکت باید استانداردهای اخلاقی را اجرا و  خود  الگوی اجرای آن باشند.

حمایت از برند شرکت

یک شرکت اخلاق مدار به دنبال آن است تا از وجهه مثبت شرکت برای ایجاد یک فرهنگ کاری مشترک محافظت نماید و سرمایه گذاران را درگیر و خدمات استثنایی را به مشتریان ارائه دهد. 

ترفیع برند شرکت و ارائه وجهه ای مناسب از آن به معنای انجام رفتاری است که موقعیت شرکت را ارتقا می دهد. اگر اقدامی برای کاستن از وجهه شرکت انجام شود، در آن صورت روسا باید وضعیت را با استفاده از دیگر استانداردهای اخلاقی مانند شفافیت، پاسخگویی و مسئولیت پذیری مدیریت نمایند.

پاسخگویی

کسب‌وکارهای اخلاق مدار  مسئولیت تمامی تصمیمات خود  به عنوان شرکت را می پذیرند و اشتباهات خود را در پیشگاه تمامی افرادی که از آن متضرر شده اند  قبول می کند که شامل سهامداران، کارمندان و عموم مردم می شود. علاوه بر پاسخگویی، آن‌ها پیامدها و تبعات تصمیمات خود  را نیز می پذیرند و با شفافیت عمل می کنند.

نحوه پایبندی به اصول اخلاقی در کار برای کارمندان

 ابزار اصلی که شرکت با آن‌ اصول اخلاقی خود را پیاده سازی می کند منشور اخلاقی یک سازمان است که استانداردهای اخلاقی  شرکت و کارکنان را مشخص می کند.

هر کس در بدواستخدام باید نسخه ای از این سند را دریافت نماید  و برای تعیین بهترین راه برای پایبندی به اصول اخلاقی در شرکت و محل کار باید از آن تبعیت نماید.

  1. گزارش موارد تعارض منافع
  2. مراقبت از اموال شرکت
  3. تشخیص و حفظ اطلاعات حساس
  4. صداقت
  5.    حضور مستمر در محل کار
  6.    احترام به همکاران ودیگر پرسنل
  7. تبعیت از آیین نامه های موجود مثل آئین نامه برای پوشش
  8.  بحث و مذاکره با مدیریت در خصوص مسائل و مشکلات
  9. پیگیری آموزش های اخلاقی بیشتر

 برای داشتن یک محیط کاری اخلاقی  راه های زیادی وجود دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود :

گزارش موارد تعارض منافع

اغلب سازمان ها دارای خط مشی در مورد دریافت هدایا  از مشتریان و طرف های بیرونی هستند. شماری  دیگر حتی  قوانینی در مورد کار پاره وقت،  فرصت های  فریلنسری (آزادکاری) و مشاغل جانبی دارند.

در تمامی موارد این قوانین ابزاری برای اطمینان از این مهم هستند که کارکنان بر اساس محدودیت ها و حد و مرزهای تعارض منافع فعالیت می کنند که می تواند روی صداقت  کارکنان اثر بگذارد.

 مراقبت از اموال شرکت

احتمالاً شما  دارای ابزارها، فناوری، تجهیزات و اقلامی هستند که کارفرما در اختیار شما برای اجرا کار گذاشته است. این اقلام معمولاً  تنها برای انجام کار در اختیار شما قرار می گیرند.

   تشخیص اطلاعات حساس

در بعضی از شرکت‌ها و سمت‌های شغلی، فرد با داده ها واطلاعات حساس سروکار داردکه نیازمند سازماندهی دقیق، استفاده از کلمه عبور و دیگر اقدامات امنیتی هستند. برای شناخت و درک الزامات این اطلاعات و مواجهه با آن‌ها از آیین نامه رفتاری استفاده کنید.

صداقت

کار خود را مطابق بالاترین استانداردهای انصاف، صداقت و کیفیت انجام دهید. باید در مورد نحوه انجام کار و حوزه های قابل بهبود آن‌ها شفاف عمل کنید.

اشتباهات خود را بپذیرید و سعی کنید تا آن‌ها را در سریع ترین زمان ممکن تصحیح نمایید. تیم  و ناظرین خود را از اشتباهات و روند پیشرفت کار  مطلع نمایید.

 حضور مستمر در محل کار

محل کار شما ممکن است دارای قوانینی برای حضور و غیاب باشد تا کارکنان را برای انجام کار و سر موقع حاضر شدن پاسخگو نماید.

حضور در محل کار در موقع نیاز به شما  بیانگر احترام شما به همکاران و نیز کارفرمای شما است.

ممکن است  بر اساس قوانین شرکت درخواست مرخصی بکنید.

اگر  رخدادی مانند بیماری،  تصادف، یا مشکلات دیگری رخ داد و شما نتوانستید در محل کار حاضر شوید،  سریعاً مدیر و ناظر را در جریان بگذارید( از قبل به مدیر اطلاع دهید ).     

 احترام به همکاران و  دیگر پرسنل

شما می توانید با برخورد حرفه ای با همکاران  و برخوردی به همان صورت که  برای خود می خواهید، احترام را در سازمان ایجاد کنید. در صورت هر گونه ابهامی حد و مرزهای رفتاری  و خط مشی ها را با کارفرما و بخش کارگزینی به بحث بگذارید و از او سؤال کنید.

تبعیت از آیین نامه های موجود برای پوشش

شیوه لباس پوشیدن شما روی جو محل کار و نحوه ارتباط مردم با شما تأثیر دارد مطمئن شوید که لباس های خود را بر اساس آیین نامه پوشش شرکت انتخاب کنید تا  از ایمنی و راحتی حین کار و وجهه حرفه ای شرکت کاسته نشود.

 بحث و مذاکره با مدیریت

گاهی ممکن است در محل کار مشکلات رفتاری رخ دهد که به خوبی در آیین نامه ها و آموزش های شما به آن اشاره نشده باشد. 

در این موارد،  موضوع را به ناظرین خود به بحث بگذارید و به کارگزینی مراجعه کنید و یا در صورتی که شرکت دارای  مدیر رفتارها است با او صحبت کنید.

کار با  افراد آشنا با استانداردهای شرکت به شما کمک می‌کند تا این وضعیت ها را مدیریت نمایید.

پیگیری آموزش های اخلاقی بیشتر  

در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در مورد اخلاق در محل کار ، شرکت شما ممکن است از طریق سمینار و دوره های آنلاین  آموزش های بیشتر را ارائه دهد.

این بخش می تواند به تقویت این بخش ها در اسناد شرکت کمک کند. در صورت نیاز به آموزش سالانه  اصول رفتاری، حتماً آن‌ها را انجام دهید. با گذشت زمان این نکات جا می افتند و  رفتار شما در محل کار را شکل می دهند.

تالیف : مهراد عباد

1 پاسخ به اخلاق کسب و کار
  1. خیلی عالی بود 👌


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *