گاز کالیبراسیون

گاز کالیبراسیون و مخلوط های گازی

گاز کالیبراسیون

دانش و تجربه در دامنه وسیعی از کاربردها به ما تصویری روشن از پردرخواست‌ترین و مرتبط‌ترین مخلوطهای گازی برای هر کاربرد داده است. گازهای استاندارد برای کاربردهایی مانند تحلیل‌کننده های مستقیم، کروماتوگرافی گازی، کروماتوگرافی مایع (HPLC)، نظارت آستانه و غیره مناسب هستند.

ابزار خاص گازهای کالیبراسیون

این ابزارها از این نظرخاص هستند که تنها یک ماده خاص (یا خانواده‌ای از مواد) را می‌سنجند و نمی‌توانند برای مواد دیگر استفاده شوند. ابزارهای خاص به طور معمول با یک گاز صفر و یک یا چند گاز اسپن(گازهای استاندارد کالیبراسیون) کالیبره می‌شود. گاز صفر به طور معمول گازی خالص است که هیچ ترکیب سنجیده‌ شده‌ای ندارد، و تا حد امکان مشابه با ماتریس نمونه اندازه‌گیری شده است. به طور معمول نیتروژن یا هوای خشک است. خلوص این گاز به اصطلاح صفر باید برای کاربرد کافی باشد (گرید ۵٫۰ تا ۷٫۰). گاز اسپن برای نقطه منفرد معمول کالیبراسیون، ترکیبی بهینه از ۹۰% مقادیر اندازه‌گیری شده مولفه ماتریس است(اگر ۵۰  ppm اندازه‌گیری شود، نقطه بازه کالیبراسیون برابر با ۰٫۹ x 50 = 45 ppm  خواهد بود). بنابراین، ترکیبات استاندارد ما غلظت مرتبط با ۹۰% از مقادیر اندازه‌گیری معمول را دارند.

ابزار عمومی گازهای کالیبراسیون

ابزاری عمومی نامیده می‌شود که بتواند برای تحلیل طیف وسیعی از مواد شیمیایی استفاده شود. ابزارهای عمومی مانند کروماتوگرافی گاز اغلب با استفاده از ایجاد خط یا منحنی کالیبراسیون کالیبره می‌شوند که انواع اندازه‌گیری را تحت پوشش قرار می‌دهد. بنابراین گازهای استاندارد ما برای تولید نقاط کالیبراسیون در چنین خط یا منحنی استفاده می‌شوند.

مخلوطهای گازی قابل انفجار

برای جلوگیری یا هشدار خطرات شغلی یا آتش‌سوزی، نظارت‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ابزارهای خاصی وجود دارند که تنظیم شدند تا زمانی که ماده مورد نظر به غلظت از پیش تعیین‌شده‌ای می‌رسد، هشدار دهند. مخلوطهای گازی با کیفیت بالا برای این نوع از کاربردها معمولاً نصف و برابر با آستانه مقدار غلظت مواد در هوا (اگر این امکان وجود نداشته باشد، از نیتروژن استفاده می‌شود) یا برای محصولات قابل اشتعال، غلظت‌های معمول برابر با ۲۰، ۴۰، ۵۰ و ۶۰% پایین‌ترین حد انفجار(LEL)را دارند.

مخلوط های مایع

اغلب مخلوطهای هیدروکربنی مایع با افزایش فشار هوا و با استفاده از گاز بی‌اثر با خلوص بالا (مانند هلیوم) تهیه می‌شوندتا مانع از جداسازی مولفه‌های سبک‌تر هیدروکربن  از محصول نهایی شوند. برای اینکه این گاز کالیبراسیون در طول استفاده حفظ شود، شاید در سیلندری عرضه شود که از دریچه پورت دوگانه استفاده می‌کند تا اجازه دهد که فشار اضافی حفظ شود که برای حفظ  ثبات فشار هلیوم پیشنهاد شده است.

مخلوطهای گازی عمومی

البته احتمال دارد که هر نوع از مخلوط های گازی را سفارش داد. فاکتورهای محدود کننده همیشه ویژگی‌های شیمیایی یا فیزیکی هستند که به تعهد ما برای امنیت خودمان و دیگران ارتباط دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *