گاز هیدروژن

گاز هیدروژن

شرکت “PowerHouse” برنامه خود برای ساخت شبکه‌ای از ۲۰۰ کارخانه تبدیل زباله به گاز هیدروژن در کشور انگستان را به حرکت انداخته است.

شرکت “PowerHouse” تصمیم دارد که در ۱۰ سال آینده، صنعت گاز رو به رشد گاز هیدروژن در انگلیس را در دست بگیرد و همزمان به این کشور در حل مشکل زباله‌های پلاستیکی نیز کمک کند.

کارخانه‌های پیشنهادی این شرکت کوچک هستند و به همین دلیل به راحتی در کنار منابع آبی قابل احداث هستند ؛ محصولات جانبی مضر تولید نمی‌کنند و نیازی به دودکش‌های بزرگ نیز ندارند. هر یک از این کارخانه‌ها، روزانه در حدود ۲۵ تن زباله‌ پلاستیکی یا لاستیک‌ اتوموبیل مصرف خواهند کرد.

در حال حاضر، کشور انگلیس سالانه ۵۰۰ هزار تن زباله پلاستیکی آماده برای بازیافت، به کشورهای دیگر صادر می‌کند اما بیش تر این حجم هرگز به چرخه بازیافت وارد نمی‌شوند. مقامات چینی نیز به تازگی اعلام کردند که دیگر زباله‌های پلاستیکی کشور انگلیس را وارد نمی‌کنند.

آقای “کیف آلون”، مدیر عامل شرکت “PowerHouse” چنین نظری دارد : “صادرات زباله‌های پلاستیکی برای کشور انگلیس یک رسوایی بزرگ است. بیشتر آن بازیافت نمی‌شود و جابجایی آن با کشتی باعث تولید گازخانه‌ای می‌گردد. بازیافت زباله‌های پلاستیکی در دنیا، به یکی از دردسرهای بزرگ انسان مبدل شده است. سالانه در حدود ۳۰۰ متر/تن پلاستیک جدید ساخته می‌شود و مشکل زباله‌های از این دست، به زودی حل نخواهد شد. ما به تکنولوژی‌های پایدار برای بازیافت، تبدیل و از بین بردن آن‌ها احتیاج داریم. “

 

راه حل

شرکت “PowerHouse” راه حل مناسبی به نام “DMG” یا “گازیفیکاسیون تعدیلی-تقسمی” ابداع کرده است. یک تکنولوژی مختص به تبدیل کردن زباله‌های پلاستیکی و لاستیک‌ ماشین‌ها به گاز  هیدروژن و برق سبز، که به روشی طبیعت سازگار انجام می‌شود.

آقای “کیف آلون” می‌گوید : ” تجارت گاز هیدروژن به دلیل هزینه‌های بالای حمل و نقل و ساخت، مجال رشد نداشته است و همچنین مقادیر فراوان گاز گلخانه‌ای “CO2” تولید شده، مزید بر علت می‌گردد. در فرآیند نوآورانه ما، گاز هیدروژن به قیمت پایین تری تولید می‌شود (هم قیمت با سوخت‌های روغنی) و تنها به اندازه ۱۶/۱ فرآیندهای معمولی امروزی، خروجی گاز “CO2” خواهیم داشت. “

فرآیند “DMG” بر اساس “گازیفیکاسیون یا گازی سازی” مواد کار می‌کند، روشی که در آن با گرم کردن زباله‌های پلاستیکی در حرارت‌های بسیار بالا، کربن آن‌ها را جدا می‌کنند و “گازهای سنتزی” به وجود می‌آیند. این تکنولوژی خاص شرکت “Powerhouse”، گازهای سنتزی را تعدیل ساخته تا گاز هیدروژن با درصد خلوص بسیار بالایی به دست بیاید که به تنهایی، کیفیت لازم برای تامین سوخت ماشین‌های گازی را دارد. این شرکت قصد دارد که بازار پیل‌های سوختی هیدروژنی را با این فرآورده هدف قرار دهد.

مدل کسب و کار شرکت “PowerHouse” به این صورت است که در کشور انگلیس کارخانه‌های “DMG” را بسازد و یا آن‌ها را خریده و راه اندازی کند. در هر کدام از این مجموعه‌ها، به شرکت یارانه‌ای برای دریافت زباله‌ها و تبدیل آن‌ها به گاز مفید هیدروژن و برق تخصیص می‌یابد تا در آینده به فروش برسند. هزینه تولید گاز صنعتی گاز هیدروژن به این روش، ۳ یورو برای هر کیلو در مقایسه با ۱۲ یورو برای هر کیلو در روش سنتی خواهد بود.

پیش بینی می‌شود که این شرکت در ۱۰ سال آینده، ۵۰۰ مرکز دیگر در کشور انگلیس باز کند و همچنین در حال بررسی شرایط ثبت جهانی مجوز این تکنولوژی است.

آقای “کیف آلون” می‌گوید : “سال ۲۰۱۸، سال بسیار هیجان انگیزی خواهد بود که در آن، اولین سیستم‌ “DMG را در محل شرکت در شهر “چستر” باز خواهیم کرد. ما در آستانه تحقق رویای خودمان هستیم ؛ برپایی صنعتی سود آور در تولید گاز هیدروژن بر پایه نابود سازی زباله‌های پلاستیکی. “

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *