نیتروز اکساید

می‌توانید خیلی ساده در آزمایشگاه یا در خانه نیتروز اکساید یا گاز خنده را بسازید، اما دلایلی هست که شاید بخواهید از این کار چشم‌پوشی کنید، مگر اینکه تجربه کار در آزمایشگاه را داشته باشید.

نیتروز اکساید یا گاز خنده چیست؟

نیتروز اکساید ( N2O ) همچنین گاز خنده نیز نامیده می‌شود. این گاز بی‌رنگ خشبو و شیرین مزه است که در دندانپزشکی و جراحی از آن استفاده می‌شود، زیرا استنشاق این گاز تأثیرات بی‌هوشی و ضددرد دارد.

نیتروز اکساید همچنین برای تولید خروجی موتور خودروهای نقلیه و به عنوان اکسید کننده قوی در پرتاب موشک استفاده می‌شود. نیتروز اکساید را گاز خنده می‌نامند، زیرا استنشاق آن سرخوشی ایجاد می‌کند.

چطور نیتروز اکساید یا گاز خنده ایجاد ‌شد.

جوزف پریستلی برای نخستین بار در سال ۱۷۷۲ نیتروز اکساید را با جمع‌آوری گاز تولید شده از پاشیدن اسید نیتریک روی براده‌های آهن بدست آورد. اگر چه نیتروز اکساید معمولاً با روش هامفری دیوی تولید می‌شود، در این روش نیترات آمونیوم را به آرامی حرارت می‌دهند تا به نیتروز اکساید و بخار آب تجزیه شود.

NH4NO3 (s) → ۲ H2O (g) + N2O (g)

نکته اصلی در اینجا این است که به آرامی نیترات آمونیوم را در بازه ۱۷۰ تا ۲۴۰ درجه سانتی‌گراد حرارت داد، زیرا حرارت باعث انفجار نیترات آمونیوم می شود. افرادی این کار را به مدت ۱۵۰ سال و بدون هیچ حادثه‌ای انجام دادند، بنابراین، این روش تا زمانی که مراقب باشید، امن است.

سپس گازهای داغ سرد شده تا آب را متراکم سازند. بهترین روش برای انجام این کار استفاده از پنوماتیک است، که شامل لوله‌ای است که از مخزن نیترات آمونیوم شروع شده و حباب‌های گاز را از مسیر آب وارد شیشه جمع‌آوری می‌کند.

میزان گاز تولیدی در هر ثانیه یک یا دو حباب است. پنوماتیک منجر به حذف آب از واکنش و دود ناخالصی‌ها در نیترات آمونیوم می‌شود.

گاز موجود در شیشه جمع‌آوری همان نیتروز اکساید یا گاز خنده، به اضافه مقدار کمتری از دیگر اکسیدهای نیتروژن مانند اکسید نیتریک و یا مونوکسید نیتروژن است. نیتروز اکساید در نهایت در تماس با اکسیژن به اکسید نیتروژن اکسید می‌شود، اگر چه از اسید و روش‌های اصلی برای حذف ناخالصی برای تولید در مقیاس تجاری نیتروز اکساید استفاده می‌شود. وقتی مخزن پر از گاز شد، میزان حرارت به نیترات آمونیوم را قطع و لوله را جدا می‌کنیم، بنابراین، آب به مخزن جمع‌آوری راه پیدا نمی‌کند. مخزن را بپوشانید، می‌توانید آن را راست کنید، بدون آنکه مقداری از گاز را از دست بدهید. اگر درب برای مخزن خود ندارید، صفحه صافی از شیشه یا پلاستیک هم به خوبی این کار را انجام می‌دهد.

اقدامات احتیاطی

نیترات آمونیوم با خلوص بالاتر پایدارتر از نیترات آمونیوم دارای ناخالصی است، بنابراین، احتیاط حکم می‌کند که با ماده با کیفیت بالاتر کار خود را آغاز کنید.

حرارت را بیشتر از ۲۴۰ درجه سانتی‌گراد نکنید، در غیر این صورت در معرض خطر تجزیه انفجاری نیترات آمونیوم قرار می‌گیرید.

اگر از منبع حرارتی مستقیم مانند ترموستات کنترل کننده مشعل استفاده می‌کنید، مقدار آخر نیترات آمونیوم را تجزیه نکنید، زیرا احتمالاً حرارت آن بیشتر از مقدار مورد نظر خواهد شد.

نیتروز اکساید یک گاز امن آزمایشگاهی است، اما استنشاق بیش از اندازه آن شاید منجر به خفگی شود، درست همان طور که استنشاق بیش از اندازه گاز هلیوم خطرناک است.

اکسید نیتروژن

19 دیدگاه در نیتروز اکساید یا گاز خنده و تاریخچه آن
  1. یعنی میشه این گازو برای تفریح استنشاق کرد؟

    • استنشاق هر گازی بجز هوا ( حتی اکسیژن) می تواند سبب مسمومیت و خفگی شود. با این حال مصرف در حد مشخص و تعیین شده می تواند سبب بروز موارد متعدد گردد. مصرف حدی مشخص از گاز هلیوم سبب نازک شدن صدا برای چند ثانیه می شود. مصرف حدی مشخص از گاز هگزافلوراید گوگرد می تواند سبب رباتیک شدن صدا برای چند ثانیه می شود. مصرف مقادیر مشخص از گاز نیتروزاکساید می تواند سبب خنده، کاهش درد برای عمل های جراحی، بیهوشی و مرگ مغزی شود.

    • بله این گاز سرخوشی ایجاد میکند
      گازی خوشبو بی رنگ و شیرین مزه است

  2. به تازگی در خیلی از جاهای دنیا از این گاز برای تفریح استفاده می شود

  3. من خودم وقتی روسیه بودم تو یک دیسکو تجربش کردم جالب بود. بدون وقفه می خندی بی اختیار. خیلی جذابه

  4. هیچوقت فکر نمیکردم نیتروز اکساید گاز خنده باشه، جالب بود

  5. من میخوام توی مدرسه این کارو انجام بدم و امتحانش کنم میخوام مطمئن بشم که مشکلی نداره ؟

    • انجام این کار بدون تخصص بسیار خطرناک است و ممکن است سبب بیهوشی و یا حتی مرگ مغزی گردد. از انجام این کار به صورت جدی خودداری نمایید.

    • آفرین کار خوبی میکنی 😂🤤😂😂

  6. اگر بخوام گاز N2O بدست بیارم باید دقیقا چکار کنم که گازم حداکثر خلوص رو داشته باشه؟

    • سلام و روز خوش
      چند روش جهت تولید گاز نیتروزاکساید وجود دارد. جهت بهبود کیفیت محصول نهایی آماده سازی سیلندر، فیلتر کردن محصول نهایی قبل از شارژ و خیلی موراد دیگر وجود دارد که عدم رعایت هر یک از آنها سبب کاهش کیفیت محصول می شود. مقالات زیادی در این رابطه وجود دارد. سعی خواهد شد برخی از این مقالات تجمیع، ترجمه و در سایت دایان گاز جهت استفاده شما و کلیه دوستان قرار گیرد.

  7. میخوام بدونم که آیا n2o یا گاز بیهوشی مدت اعتبار داره خود گاز مصرف نشده منظورم هست

  8. سلام
    شما گاز خنده هم دارید؟
    یا بهتر است بپرسم میتوانید برایم تهیه کنید؟
    با تشکر رضا زند

    • سلام بله گاز نیتروس اکساید که گاز خنده هست را داریم ولی پیشنهاد میکنیم که آنرا مصرف نکنید

      • سلام. برای تهیه گاز نیتروز اکساید(گاز خنده)چه کمکی میتونید به بکنید. تشکر از راهنماییتو

        • سلام
          شما می توانید سیلندر گاز نیتروزاکساید را از فروشندگان معتبر تهیه فرمایید. لطفاً با واحد فروش شرکت دایان گاز تماس حاصل بفرمایید. اما پیشنهاد می شود از این گاز برای خنده استفاده نکنید زیرا در صورت استفاده ی بیش از حد امکان بیهوشی وجود دارد.

  9. سلام
    میخواهم از گاز خنده بعنوان یک تحریک کننده ضد درد برای معتادان که درد میکشند به مقدار محدود استفاده بشه که در زمان بحران درد کشیدن
    از آن استفاده کنیم
    الف – فکر میکنم با این ایده میتوانیم معتادان زیادی را به راحتی ترک دهیم .
    ب – در متن بالا نوشته اید گاز خنده دارید لطفا قیمت آن را مشخص کنید و هزینه و مقدار سیلندر آن را مشخص کنید

    با تشکر محمدی

    • سلام وقت بخیر،
      این ایده ایده جالبی است و عملیاتی چون گاز N2O باعث نئشه شدن افراد می شود ولی اعتیاد آور نیست شاید بتواند به عنوان جایگزین در زمان خماری استفاده شود البته حتما می بایست پروزه تحقیقاتی انجام شود آمریکا در جنگ جهانی اول برای روحیه دادن به سرباز و کاهش درد مجروحینن از این گاز استفاده می کرده و تحقیقاتی هم در این خصوص وجود دارد.
      جهت اطلاع از قیمت با واحد فروش ما به شماره ۲۲۰۷۰۷۱۸ تماس حاصل فرمایید.


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *