تست هیدرواستاتیک

تست هیدرواستاتیک :

آلیاژ سیلندر گاز با توجه به خواص شیمیایی گاز موجود در آنها و تحت فشار بودن، به مرور زمان دچار خوردگی و خستگی می شود. بدین منظور کنترل و بازرسی دوره ای سیلندر از الزامات پر اهمیت در استفاده از کپسول های گاز می باشد.

آزمون دوره ای سیلندر گاز ( تست هیدرواستاتیک ) با توجه به متریال سیلندر و یکپارچه بودن یا درزدار بودن مطابق با استانداردهای گوناگون انجام می شود. این استانداردها عبارتند از:

  1. آزمون سیلندر گاز فولادی بدون درز: استاندارد ملی ۶۷۹۲
  1. آزمون سیلندر گاز آلومینیومی: استاندارد ملی ۱۲۸۶۴
  2. آزمون سیلندر گاز کامپوزیت: استاندارد ملی ۱۴۹۵۳
  3. آزمون سیلندر گاز جوشی استیلن: استاندارد ملی ۸۲۳۷
  4. آزمون سیلندر گاز فولادی درزدار: استاندارد ملی ۸۶۹ و ۹۴۲۴-۲

با توجه به کاربرد فراوان سیلندر گاز فولادی بدون درز در صنایع مختلف و همچنین زمان کم در این مقطع به بازرسی و آزمون دوره ای سیلندر گاز فولادی بدون درز با حجم آبی ۵/۰ تا ۱۵۰ لیتر مطابق با استاندارد ملی ایران  INSO-6792 می پردازیم: 

فهرست روش های اجرایی برای آزمون و بازرسی دوره ای استاندارد ۶۷۹۲ ( تست هیدرواستاتیک ) به شرح زیر می باشد:

  1. شناسایی ( تعیین هویت ) سیلندر و آماده سازی برای بازرسی و آزمون
  2. تخلیه فشار
  3. بازرسی چشمی خارج سیلندر
  4. بازرسی چشمی داخل سیلندر
  5. تأیید وزن سیلندر
  6. بازرسی رزوه های گلویی سیلندر
  7. آزمون فشار هیدرواستاتیک یا بررسی التراسونیک ( تست هیدرواستاتیک )
  8. بازرسی شیر و دیگر متعلقات
  9. عملیات نهایی

شرح تک تک این موارد برای تست هیدرواستاتیک بسیار زمان بر و از حوصله خارج می باشد. از اینرو موارد مبهم مختصراً شرح داده می شود.  

  • شناسایی سیلندر و آماده سازی برای بازرسی و آزمون دوره ای: قبل از اقدام به هر گونه عملیات، اطلاعات مربوط به سیلندر، محتویات و مالکیت آن باید مشخص شود.
  • تخلیه فشار: تخلیه فشار گاز سیلندر با استفاده از یک روش مطمئن که در آن کاهش فشار تحت کنترل صورت گیرد میسر خواهد بود. نکته پراهمیت در این مرحله فراهم آوردن شرایطی خاص برای تخلیه گازهای آتشزا، سمی و خورنده می باشد.

تخلیه گاز محتوی سیلندر به لحاظ آلودگی محیط زیست نباید در محیط باز صورت گیرد بلکه بایستی در مخازن خاص که برای این منظور پیش بینی شده است ذخیره گردند.

برای سیلندرهایی که محتویات آن مشخص نمی باشند و یا نمی توان به روش مطمئن گاز محتوی آنها را تخلیه نمود می بایست تحت شرایط ویژه و با ایجاد شرایط ایمن اقدام به تخلیه گاز نمود.

  • بازرسی چشمی خارجی سیلندر: موارد زیر در این مرحله محل بحث می باشند:

صدمات آتش، سوختگی به سبب تماس الکترود جوشکاری با بدنه سیلندر، تغییرات یا اضافات غیر مجاز، تو رفتگی ها، بریدگی ها، برآمدگی ها، ترک ها یا لایه لایه شدن ها، خورگی بخصوص در پایه سیلندر، خرابی های دیگر مانند حک علائم غیرمجاز روی سیلندر، ثبات در وضعیت عمودی

  • بازرسی چشمی داخلی سیلندر: بازرسی داخلی سیلندر از محل نصب شیر با یک وسیله مناسب صورت می گیرد ( مانند لامپ ). موارد قابل بررسی در این مرحله به شرح زیر می باشند:

از بین رفتن هر نوع پوشش یا لایه ای که از بازدید داخل سیلندر ممانعت کند، تمیز کردن هر سیلندری که دارای مواد خارجی یا علائم خوردگی بیش از حد تعیین شده باشد توسط روش هایی مانند ساچمه پاشی، جت آب، جت بخار و دیگر روش های مناسب ( باید در نظر گرفت که بعد از تمیز کاری سیلندر مجدداً مورد بازرسی قرار گیرد ).

  • تأیید وزن سیلندر: به منظور تعیین تفاوت بین وزن واقعی سیلندر و وزن اولیه حک شده روی شانه سیلندر، باید سیلندر را مورد وزن قرار داد. در صورت کاهش وزنی بیش از ۳% سیلندر باید مورد آزمون مکمل قرار گیرد. برای کاهش وزنی بیش از ۵%، سیلندر از چرخه مصرف خارج می گردد. افزایش وزن با توجه به جدول زیر مجاز است در غیر اینصورت از رده خارج می گردد:
حداکثر انحراف مجاز در وزن خالص سیلندر گرم حجم آبی سیلندر لیتر
۵۰± ۵> حجم آبی سیلندر >5/0
۲۰۰± ۲۰> حجم آبی سیلندر >5
۴۰۰± ۲۰< حجم آبی سیلندر

 

  • بازرسی رزوه های سیلندر: در این مرحله موارد زیر بررسی می گردد:

 کامل بودن شکل دنده، تمیزی و عدم وجود براده و دیگر خرابی ها ( در صورت مشاهده هرگونه خرابی ایجاد شده روی سیلندر در اثر تعویض حلقه گلویی یا در صورت نصب این حلقه به سیلندر با روش جوشکاری یا لحیم کاری، سیلندر مورد نظر باید از چرخه مصرف خارج گردد ).

 

  • آزمون فشار هیدرواستاتیک ( تست هیدرواستاتیک ) یا بررسی التراسونیک: در استاندارد ۶۷۹۲ دو روش برای انجام آزمون تأیید شده است:
    • آزمون هیدرواستاتیک یا انبساط حجمی ( تست هیدرواستاتیک )
    • آزمون بررسی با اولتراسونیک
  • قابل ذکر است اگر سیلندری در یکی از آزمون های فوق الذکر مردود شود نباید از روش دیگری برای تأیید استفاده گردد.

۷-۱- آزمون هیدرواستاتیک یا انبساط حجمی( تست هیدرواستاتیک ): این آزمون به دو روش ژاکت آبی و بدون ژاکت آبی انجام می گردد.

فشار آزمون باید از آنچه که روی شانه سیلندر به عنوان فشار پرکردن سیلندر حک شده است بدست آید ( در اکثر سیلندرها فشار آزمون هم در روی شانه سیلندر حک گردیده است ).

فشار آزمون برابر با فشار کاری حک شده بر روی گلویی سیلندر می باشد.

  • انبساط حجمی دائمی سیلندر که بعنوان درصدی از انبساط حجمی کلی سیلندر در فشار آزمون می باشد نباید بیش از ۱۰% باشد. ( اگر نسبت انبساط دائمی سیلندر به انبساط حجمی آن از ۱۰ درصد تجاوز نماید آن سیلندر از چرخه مصرف خارج می گردد ).
    • آزمون التراسونیک: بررسی ضخامت سیلندر توسط دستگاه AUT

آزمون التراسونیک سیلندرهای گاز بر پایه نحوه آزمون التراسونیک لوله ها، طبق استانداردهای ISO 9305 ، ISO 9746 و ISO 10543 انجام می شود.

آزمون التراسونیک قسمت استوانه سیلندر و ناحیه گذر به شانه ها، ناحیه گذر به کف سیلندر و نواحی بحرانی ته سیلندر باید با استفاده از دستگاه خودکار انجام گردد.

هر گاه دستگاه قادر به آزمون بخش های غیر استوانه ای نباشد باید یک آزمون دستی تکمیلی انجام شود.

سطوح خارجی و داخلی سیلندر که باید آزمون التراسونیک شود برای انجام یک آزمون دقیق و قابل تکرار باید در شرایط مناسبی باشند به ویژه سطح خارجی باید عاری از خوردگی و رنگ غیر چسبنده، آلودگی و چربی باشد.

( لازم به توضیح است با توجه به هزینه بالای آزمون بررسی التراسونیک برای سیلندرهای تحت فشار با دستگاه التراسونیک اتوماتیک که گاهی اوقات هزینه تست از قیمت سیلندر نو گرانتر می شود در ایران جهت آزمون دوره ای در اکثر شرکت ها از روش هیدرواستاتیک یا انبساط حجمی( تست هیدرواستاتیک ) استفاده می گردد ).

  • بازرسی شیر: اگر مقرر گردد که سیلندر مجدداً در چرخه مصرف قرارگیرد، هر شیر باید به جهت تأیید عملکرد و عدم نشتی در وضعیت بسته مورد بررسی قرارگیرد. شیرها باید الزامات استاندارد ۱۱۶۸۹ ملی ایران را برآورده نماید.
  • عملیات نهایی: خشک کردن و تمیز کاری، بستن مجدد شیر بر روی سیلندر، درج تاریخ انجام آزمون بعدی، نشانه گذاری، رنگ آمیزی و شناسایی ( لازم بذکر است سندبلاست و رنگ کوره ای باید قبل از آزمون صورت پذیرد )، سوابق.
    • – خشک کردن و تمیز کاری: داخل سیلندر باید بلافاصله بعد از آزمون هیدرواستاتیک به لحاظ عدم وجود آلاینده مورد بازرسی قرار گیرد و بطور کامل خشک شود ( دمای خشک کردن نباید از ۳۰۰ درجه سانتیگراد تجاوز نماید ) .
    • – بستن شیر: بستن شیر باید مطابق با استاندارد INSO-14653 صورت پذیرد.
    • – نشانه گذاری: نشانه گذاری سیلندر باید نزدیک علامت بازرسی و آزمون قبلی حک شده و حاوی اطلاعات و شرایط ارائه شده در زیر باشد: نشان مرجع بازرسی یا آزمایشگاه مجازی که سیلندر در آن مورد آزمون قرارگرفته است. تاریخ آزمون ( این تاریخ باید بصورت ماه و سال باشد ). این نشانه گذاری باید با ارتفاعی کمینه ۳ میلیمتر و بیشینه ۶ میلیمتر داشته و بر روی قسمتی از سیلندر که ضخامت آن بیشتر از بدنه سیلندر است، انجام شود.
    • رنگ آمیزی و شناسایی: در صورت لزوم هر سیلندر باید رنگ آمیزی مجدد شود. رنگ آمیزی و شناسایی محتویات سیلندر باید مطابق با استانداردهای ملی ایران به شماره های ۳۰۴ ( شناسایی سیلندر گازهای طبی ) و ۷۱۲ ( استاندارد رنگ سیلندرهای گاز ) انجام شود.
    • – سوابق: موارد زیر در ثبت سوابق ذکر می گردد:
  • مالک
  • شماره سریال سیلندر
  • تاریخ آزمون قبلی
  • سازنده
  • مشخصات ساخت
  • ظرفیت آبی ( حجم )
  • وزن سیلندر در هنگام آزمون
  • فشار آزمون
  • تاریخ بازرسی و آزمون
  • نتایج بازرسی و آزمون
  • بازرسی های انجام شده
  • جزییات هر تعمیر یا تغییر ایجاد شده در سیلندر

مردود نمودن و انهدام سیلندرهای غیرقابل استفاده:

سیلندر مردود شده نباید تحت هیچ شرایطی مجدداً به چرخه مصرف بازگردد و باید در مرکز آزمون به یکی از روش های زیر منهدم گردد:

  • پرس کردن سیلندر به وسیله ابزار مکانیکی
  • ایجاد یک سوراخ با شکل غیر مشخص و بی قاعده بر روی شانه سیلندر
  • سوراخ کردن بدنه سیلندر در سه نقطه
  • برش نامنظم گلویی سیلندر

و سایر روش های مورد تأیید.

نکته : سیلندر گاز هیدروژن و برخی گازهای دیگر به واسطه خاصیت ترد کنندگی دارای آلیاژی متفاوت می باشند. به تأکید توصیه می گردد حتماً  از سیلندرهای مختص این نوع از گازهای استفاده گردد.

مرجع: اداره استاندارد ایران

38 دیدگاه در تست هیدرواستاتیک(بازرسی و آزمون دوره ای سیلندرهای گاز فولادی بدون درز استاندارد ملی ایران INSO-6792)
  1. آیا شرکت دایان گاز تست هیدرواستاتیک را انجام میدهد؟و بابت آن گواهی نامه ارائه میدهد؟

    • بله تست هیدرواستاتیک یکی از خدمات قابل ارائه شرکت دایان گاز می باشد و گواهینامه نیز بابت هر سیلندر صادر می گردد.

  2. با سلام .وقت بخیر
    سیلندر من ده سال عمر دارد.هر پنج سال تست شده است .دور اول ۵درصد انبساط حجمی داشته و امسال که تست کردم ۷درصد که سیلندر پذیرش شده است. ولی نسبت به زمان خرید ۱۲درصد(جمع انبساط حجمی در دو دوره) انبساط داشته است.چطور این مسئله توجیه می شود؟ممنون از راهنماییتون

    • سلام و روز خوش
      مطابق استاندارد ۶۷۹۲ ایران تا زمانی که انبساط حجمی سیلندر شما در هر آزمون زیر ۱۰% باشد سیلندر شما قابل قبول می باشد. هر نوبت انجام تست هیدرواستاتیک سبب ایجاد خستگی در فولاد می گردد. عموما عمر مفید سیلندرهای گاز حدود ۲۰ سال می باشد و ۴ دوره تست هیدرواستاتیک را برای آن تعریف می کنند. البته ممکن است سیلندر با عمر بالاتر هم در تست قبول شود ولی بیش از ۲۰ سال پیشنهاد نمی گردد. البته با تازگی استاندارد ۶۷۹۲ در حال تغییر می باشد و با استاندارد ISO-18119 در حال تلفیق می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنم این دو استاندارد را مطالعه نمایید.

      • دیدگاه *سلام
        اینکه میگی عمر مفید سیلندر ۲۰ سال هست تو کدوم استاندارد نوشته که بتونیم بهش استناد کنیم.
        با تشکر

        • در هیچ استانداردی سن سیلندر قید نشده، اما در برخی آیین نامه ها در کشورهای مختلف مثل ترکیه تصمیم گرفته شده که سیلندرها را تا سن معینی استفاده کنند و بعد از آن سیلندر گاز را از رده خارج کنند.

  3. سلام من حدود یک سال هست ازمونگرم و با مدرک سیکل دوره ۶۷۹۲ را قبول شدم ..ولی استاندارد مدرک تحسیلی منو قبول نکرده میشه بگید باید چیکار کنم من در صورتی که همه مراحل تست رو بلدم حتا واتر جک رو هم خودم انجام میدم همون تست هیدرو …چرا نباید منو قبول کنن ..؟؟؟

    • سلام و روز خوش

      دو نهاد در صنعت گاز وجود دارد که شاید بتوانند به شما کمک کنند.
      ۱- اتحادیه کشوری: این اتحادیه می تواند برای شما با استاندارد نامه نگاری کند و پیگیر مشکل شما باشد.
      ۲- انجمن گازهای فشرده تهران: این انجمن دارای کمیسیون های متعدد می باشد. یکی از این کمیسیون ها کمیسیون استاندارد می باشد. شما با مراجعه یا تماس با این انجمن نیز می توانید مورد خود را پیگیری نمایید و قطعا این دوستان به شما کمک می کنند.

  4. سلام وقتتون بخیر سیلندر استیلنی استاندارد هیدرواستاتیکش هر چند سال است و چقدر زمان میبرد که ۱۰ عدد سیلندر را انجام بدهید؟

    • سلام و روز خوش
      متاسفانه در ایران به علت نبود ماده متخلخل (Porous Mass) داخل سیلندر استیلن، آزمون ها دوره ای آن انجام نمی شود.

  5. سلام
    آیا برای کپسولهای آرگون با سال ساخت بالا (۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸) نیاز به انجام تست هیدرو استاتیک میباشد؟

    میزان مجاز پر شدن کپسولهای آرگون و هوا چند دفعه در سال است؟

    • سلام و روز بخیر
      سیلندر های گاز فولادی بدون درز مطابق استاندارد ۶۷۹۲ و جداول مندرج در آن با توجه به گاز داخل آن زمان های متفاوتی برای تست دارند. به صورت مشخص اگر منظور حضرتعالی سیلندر حاوی گاز آرگون باشد هر ۵ سال یک نوبت نیاز به بازرسی دوره ای دارد. سیلندر که سال ساخت آن ۲۰۱۷ می باشد سال ۲۰۲۲ و سیلندری که سال ساخت آن و یا آخرین تست آن ۲۰۱۸ می باشد ۲۰۲۳ می بایست مجدد مورد آزمون قرار گیرد. هیچ استانداردی برای تعداد دفعات شارژ سیلندر در سال وجود ندارد. اگر سیلندر شرایط استاندارد را دارا باشد محدودیتی برای تعداد دفعات شارژ آن وجود نخواهد داشت.

  6. با سلام و احترام،
    ضمن تشکر نسبت به اشتراک گذاری مقاله بسیار گویا و مفیدتون
    جسارتا یه سوالی داشتم، آیا تمامی سیلندرها میبایست هر ۵ سال یکبار تست شوند یا برای هر سیلندر متفاوت است؟ اگر بایستی تفاوتی لحاظ شود لطفا میفرمایید برای هر گاز هر چند سال یکبار میبایست عملیات هیدورتست انجام بشه؟
    با سپاس فراوان

    • سلام و روز خوش
      استاندارد ۶۷۹۲ صرفا برای سیلندرهای فولادی بدون درز تعریف گردیده است. در یکی از پیوست های این استاندارد جدولی وجود دارد که مشخصا اعلام گردیده است که با توجه به محتویات سیلندر چند سال یکبار نیاز به بازرسی دوره ای می باشد.
      البته برای الباقی سیلندرها اعم از سیلندرهای جوشی، سیلندرهای آلومینیومی و … استانداردهای مشخصی تعریف شده است. برای اطلاعات بیشتر می بایست به متن استانداردها مراجعه نمایید.

      آزمون سیلندرهای فولادی بدون درز: استاندارد ملی ۶۷۹۲
      آزمون سیلندرهای آلومینیومی: استاندارد ملی ۱۲۸۶۴
      آزمون سیلندرهای کامپوزیت: استاندارد ملی ۱۴۹۵۳
      آزمون سیلندرهای جوشی استیلن: استاندارد ملی ۸۲۳۷
      آزمون سیلندرهای فولادی درزدار: استاندارد ملی ۸۶۹ و ۹۴۲۴-۲

  7. با عرض سلام. آیا دما و شرایط محیطی از قبیل رطوبت بر تست هیدرواستاتیک تاثیر دارد؟ در استاندارد ۱۷۰۲۵ بندی برای شرایط محیطی در نظر گرفته شده است. ولی آیا بر تست هیدرو و نتیجه آن موثر است یا خیر؟ اگر تاثیر دارد کدام قسمت تست ممکن است تحت تاثیر قرار بیرد؟

    • سلام و روز بخیر
      همانطور که فرمودید در استاندارد ۱۷۰۲۵ به شرایطی اشاره شده است ولی تعریف شرایط محیطی آزمایشگاه جزء الزامات تعریف استاندارد است. تنها موردی که بر روی تست هیدرواستاتیک تاثیر دارد دمای آب است که تست توسط آن انجام می شود که در محاسبات با اعمال ضریب تصحیح این پارامتر نیز از بین می رود.

  8. با سلام. تاریخ انقضای سیلندر ۲۰۲۱ نوشته شده ایا یاید برای تست ببرم تا گواهی استفاده بدهند و یا حذف کنم؟

    • سلام وقت بخیر،
      سیلندر تاریخ انقضا ندارد از زمان تولید هر ۵ سال یک بار می بایست تست هیدرواستاتیک شود اگر تست شود تا ۵ سال امکان استفاده از آن وجود دارد وقتی سیلندر را تست می کنین تاریخ تست هیدرواستاتیک در بدنه سیلندر زیر گلویی حک می شود.

      • سلام
        یعنی کپسول عمر مفید نداره؟؟
        تو یکی از سوالات بالا گفتی ۲۰ سال؟
        دیدگاه *

        • سیلندرها تا زمانیکه تست هیدرو استاتیک را پاس کنند قابل استفاده هستند. در حال حاضر سیلندرهای گازی با عمر ۷۰ سال در چرخه استفاده سیلندرها در ایران وجود دارد.

  9. با سلام
    لیست مراکز مورد تایید برای انجام تست هیدرواستاتیک سیلندرهای فولادی بدون درز (کپسول اکسیژن) رو از کجا میشه تهیه کرد ؟ ممنون

    • سلام روزخوش
      با مراجعه به سایت اداره استاندارد می توانید لیست مراکز تست هیدرواستاتیک را استفاده پیدا کنید

  10. سلام وقت بخیر
    مطلبی دال بر تعداد دفعاتی که می شود در هر بار آزمون هیدرو، سیلندر را تحت فشار آزمون قرار داد، با توجه به کار سخت شدن فولاد
    در اختیار دارید و کلا درباره رفتار فولاد های مصرفی در ساخت سیلندر ها مزیتشون نسبت به در مورد کار سخت شدنشون؟

    • سلام روز خوش
      تازمانی که سیلندر شما تست را پاس می کند می توانید تست را انجام دهید در صورتی که در تست رد شود سیلندر می بایست از رده خارج شود.
      تاجایی که متوجه سوال دوم شما شدم فولادهایی که جنس آن ها از ۳۴crmo هستند هم کیفیت بالاتری دارنن و هم فشار بالاتری را تحمل می کنند.

  11. با سلام و خسته نباشید. آیا شما تست هیدرواستایک شیلنگ سیلندر اطفائی رو هم انجام میدین ؟ دامنه فشاری این شیلنگ ها در چه بازه ای هست؟

  12. سلام و احترام
    آیا در هنگام شارژ سیلندرها، امکان رد سیلندر و خارج کردن آن از چرخه وجود دارد؟؟ چه سیلندرهایی و با چه شرایطی در هنگام شارژ از چرخه خارج میگردند؟

    • سیلندرهای فولادی یکپارچه هر ۵ سال یکبار نیاز است که تست شوند. مادامی که این سیلندرها تست را پاس می نمایند، سیلندرها قابل استفاده می باشند و در صورتیکه در این تست های دوره ای، سیلندرها یکی از تست ها را پاس ننمایند توسط آزمایشگاه همکار اداره استاندارد از رده خارج می شوند.

  13. دیدگاه *سلام ، میخواستم بدونم عمر سیلندرهای گاز co2 آتش نشانی چند سال است و بر اساس چه استانداردی ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • عمر سیلندر های گاز CO2 آتش نشانی در صورتیکه بدون درز باشند بدین صورت استکه سیلندرهای گاز مادامی که تست های هیدرو استاتیک را پاس می کنند تا ۵ سال بعد از آن قابلیت استفاده را دارند.

  14. سلام
    وقتتون بخیر
    سوالی از خدمتتون دارم در مورد تست سیلندر های اکسیژن بیمارستانی.
    سیلندر های اکسیژن بیمارستانی که برای شارژ کردن به مراکز تست و شارژ آورده میشوند آیا باید هر بار قبل از شارژ تست شوند؟ این سلندر ها هر چند سال یکبار باید تست هیدرو استاتیک داشته باشند؟ آیا تست هر باره ی این سیلندر ها موجب خستگی و انبساط آن ها نمیشود؟

    پیشاپیش از پاسخ به سوالات مورد نظر کمال تشکر رو از شما دارم.

    با تشکر

    • سیلندرهای فولادی بدون درز مورد استفاده در سیلندر گاز اکسیژن می بایست هر ۵ سال یکبار تست شوند و آزمون های تست تا حدی استکه باعث کمترین خستگی و انبساط حجمی سیلندر گاز می شود.

  15. دیدگاه سلام ببخشید با توجه به اینکه بسیاری از مراکز ارائه خدمات هنگام تحویل سیلندر خالی یک سیلندر پر دیگه را به شما تحویل میدهند آیا راهکاری وجود دارد جهت حل این مشکل؟!*

    • سلام
      برای تبادل سیلندر ۳ روش وجود دارد: ۱- سیلندر را می خرند. ۲-سیلندر به امانت می برند. ۳-سیلندر را معاوضه می کنند.
      معاوضه ی سیلندر در صنعت گازهای فشرده بسیار مرسوم می باشد و اصولاً با سیلندر استاندارد معادل معاوضه می شود که دو طرف متضرر نشوند، مخصوصاً در گازهای وارداتی امکان شارژ سریع گاز وجود ندارد این گاز قبلاً شارژ شده که معاوضه می کنند اما هنگام معاوضه باید توجه داشت که معادل همان سیلندر معاوضه شود که متضرر نشوید اما معاوضه یک امر مرسوم در صنعت گازهای فشرده می باشد.

  16. سلام
    عالی است سایتتون
    فقط میخواستم ببینم چه جوری عدم قطعیت این استاندارد محاسبه می شود ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر

    • سلام
      ممنون از توجهتون.
      سیلندر برای تست هیدرواستاتیک به مراکز ذیصلاح اداراه استاندارد ملی ایران ISIRI-6792 ارسال می گردد و چنانچه در حین بازرسی مواردی مشاهده شود که طبق استاندارد ذکر شده نمی باشد سیلندر شما مردود می گردد و گلویی سیلندر بریده شده ( که به این حالت به اصطلاح لاشه سیلندر گفته می شود. ) و سیلندر بهمراه گواهینامه ی مردودیت تقدیم شما می گردد.

  17. سلام
    وقتتون بخیر
    میخواستم بدونم نجوه تست سیلندر های ۷۰۰ لیتری هم مانند سیلندرهای ۵۰ لیتریه یا خیر

    • سلام
      هنگامی که حجم و سایز سیلندرهای نگهداری گاز بزرگ می شود به آنها مخزن یا تانک می گویند؛ که روشهای تست آن با تست هیدرواستاتیک که برای سیلندرهای ۵۰ لیتری متفاوت است. متأسفانه تست های مخازن در ایران به طور کامل انجام نمی گیرد


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *